Deze week is het de week van de bemiddeling en vandaag vond in The International Auditorium Brussels de centrale dag van de erkende bemiddelaar plaats. Ik heb vele enthousiaste en gemotiveerde erkende bemiddelaars ontmoet die steeds meer ervaren dat 'mediation' het meest afdoende antwoord is op onder andere de vraag hoe een ondernemer snel en betaalbaar een commercieel geschil kan aanpakken en daarbij dan nog zelf de oplossing in de hand heeft.
De workshop 'Bemiddeling in het appartementsgebouw' leerde mij dat het aantal appartementsgebouwen alleen maar toeneemt, nieuwe woonvormen zoals co–housing ontstaan, woonruimten verkleinen etc., … Deze configuraties worden vandaag ook nog eens geconfronteerd met verregaande en zware renovatievraagstukken waarmee vaak zware financiële lasten gemoeid gaan. De regelgeving is vandaag nog al te vaak door de mede-eigenaars onbekend of onbegrepen, met conflictvorming tot gevolg. In wezen horen dergelijke conflicten niet thuis op de rechtbank en kunnen zij absoluut eerder opgelost raken mits een goede begeleiding, informatieverstrekking en alle nodige transparantie. De erkende bemiddelaar kan daarin een efficiënte rol spelen als de eigenaars en/of de syndicus dat toelaten...
Barney JORDAAN, professor of management practice aan de Vlerick Business School, maakte ons in een interactieve workshop wegwijs in de cultuur en praktijk van 'Early Dispute Resolution'. Recent onderzoek onder toezicht van het International Mediation Institute toont aan dat bedrijven en organisaties allerhande, die in een commercieel geschil kunnen verwikkeld raken, over systemen willen beschikken die toelaten zo vroeg als mogelijk dat geschil op te sporen en op te lossen. Logisch toch, aangezien bedrijven daar ten slotte zijn om winst te maken en niet om processen te winnen ? Op basis van zijn inzichten kan een erkend bemiddelaar aangeven hoe zo'n systeem er uitziet, wat er nodig is om dat efficiënt te laten werken en wat de rol daarbij is van managers of interne en externe adviseurs.
Comments